Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

New York City rok 1979

Do New Yorku jsem přiletěl 22 Března 1979 bylo mi 15 let. S Matkou jsme utekli přes Jugosláviji do Rakouska. 

Do New Yorku jsem přiletěl 22 Března 1979 bylo mi 15 let. S Matkou jsme utekli přes Jugosláviji do Rakouska. Máti plánovala cestu už hodně let.Po invazi roku 1968 se rozhodla. Měla dvě zaměstnání šetřila peníze.Nic nikomu neřekla jinak by jí někdo udal.

 

Moje rodiče se rozvedli když mi  bylo 3 roky.Otec byl ve straně Matka se politicky neangažovala a bohužel prohrála u soudu. Otec dostal byt a péči o mě a mojí sestru.Matka musela chodit po podnajmech a v zaměstnání měla vždycky potíže.

 

V roce 1977 se moje straší sestra vdala do Jugoslávie a odstěhovala se s manželem do Bělehradu. Matka o rok později požádala o devizový příslib a výjezd do Jugoslávie. Důvod dala návštěvu dcery jinak by jí ani ten výjezd do Jugoslávie neschválili.

 

Tak jsme 10 Července 1978 nasedli do vlaku do Bělehradu. Ale hned jak se vlak zastavil na hranicích Maďarska a Jugoslávie v Subotici tak jsme přesedli na vlak do Rijeki. V Rijece jsme přenocovali a ráno jsme nasedli do vlaku do Vídně.

 

Ještě před odjezdem z Prahy Pán Vraný ( Domácí Matky kde byla Matka na podnájmu) šel na Rakouskou ambasádu v Praze a vyřídil matce transit visa.Když jsme přijeli vlakem na Jugoslávsko-Rakouské hranice Jugoslávští pohraničáři hned chtěli vidět víza. Jeden říkal druhému; “Jestli nemá víza tak je nepoušťej”.

Víza v pasu viděli,tak nás pustili.Já věděl že máme vyhráno.

 

Ve Vídni jsme viděli katolickou sestru. Máti se zeptala o pomoc. Sestra nás poslala k českému faráři Páter Novotný. Páter Novotný nás odvezl do uprchlického tábora Traiskirchen. Byli jsme na výslechu Matka povídala svůj příběh a mě se též ptali co jsem zažíval. Řekl jsem že do nás nalejvali Marxismus-Leninsmus a že když se člověk neangažoval tak o vysoké škole mohl zapomenout.

 

Po týdnu v Traiskirchenu nás převezli do Bad Kreuzenu ( menší tábor) bylo tam hodně Albánců kteří tam dělali kraval ale též tam byly rodiny z celé východní Evropy. Každý říkal to stejný: “Už jsem to nemohl vydržet.” Lidé nechávali doma zařízené byty,chaty,auta. Nic nikomu neřekli ( jinak by je někdo udal) a utekli.

 

Většina lidi imigrovala do USA,Kanady nebo do Austrálie.V táboře byly organizace jako Caritas ( Katolická) nebo AFCR ( American Fund for Czechoslovak Refugees) které pomáhali lidem imigrovat. Většinou organizace se zaručila za rodinu nebo jedince že rodina/jedinec bude mít kde bydlet a pomáhali též s prací.

 

Když jsme v Březnu 1979 přiletěli do JFK AirPort v New Yorku čekal na nás pán Pagač z AFCR.  Odvezl nás na  Hotel Latham na 28 ulici na  Manhattanu.

 

New York City v letech 1970-1990 bylo velice nebezpečné město. V Times Square byly prostitutky,drogový díleři,bezdomovci a všelijací různí zloději.

Přepadávání bylo na děním pořádku hlavně v Metru kde lítaly gangy které strhávaly řetízky u žen a mlátily muže.Některé čtvrtě byly vypálené,vraky aut byly po ulicích a všude byly odpadky.

 

Toto byl samozřejmě šok pro nás ale zůstali jsme a jeden Slovák pan Kordulak nám pomohl s bytem v Jersey City NJ ( hned za řekou Hudson).Paní domácí byla Ukrajinka která ani Anglicky nemluvila. Nájem byl tenkrát $80.00 měsíčně pak to Paní domácí zvedla na $100.00

 

Já jsem začal chodit na střední školu. Angličtinu jsem se rychle naučil ale ve škole jsme byli jenom dva býlí kluci. O životě v New Yorku léta 1979-1990 příště. 

Autor: Peter Zamfir | pátek 20.1.2023 9:57 | karma článku: 15,14 | přečteno: 301x
  • Další články autora

Peter Zamfir

Imigrace do USA

Když vidím kolik lidí se do USA stále valí z celého světa a to též s penězi a co všecko proto dělají aby se sem dostali;

10.3.2024 v 10:38 | Karma: 11,24 | Přečteno: 303x | Diskuse| Společnost

Peter Zamfir

Google Maps

Jako mlády jsem používal atlasy. Pamatuji když jsme jeli po poprvé do Evropy v roce 1992. Přistáli jsme ve Frankfurtu a půjčili jsme si auto. Všude kam jsem jel byla moje manželka můj ( co-pilot). Prostě mi dávala instrukce kudy.

15.6.2023 v 15:59 | Karma: 11,90 | Přečteno: 456x | Diskuse| Cestování

Peter Zamfir

Města které jsou mi blízké.

Jako malý kluk jsem každý Srpen lítal do Bulharska do Burgasu. Otec tam měl sestřenici ( Otec byl Bulhar) naposledy jsem tam byl když mi bylo asi tak 8 let. Trávili jsme většinu času na pláži. Potom jsme k večeru vždy šli pěšky.

4.6.2023 v 17:31 | Karma: 13,63 | Přečteno: 329x | Diskuse| Kultura

Peter Zamfir

Jsem Bulhar, Čech nebo Američan?

Narodil jsem se v Praze Otec byl Bulhar Matka Češka. Jako dítě jsem často slyšel přátele otce mluvit Bulharsky. Potom když jsme se ve škole začaly učit Rusky neměl jsem s Ruštinou problémy.

18.3.2023 v 13:42 | Karma: 15,08 | Přečteno: 362x | Diskuse| Společnost

Peter Zamfir

New York City 1979 II

Jersey City v letech 1979-1990 bylo ghetto. Většina obyvatel byli Černoši a Puerto-Rikanci. Na ulicích byly vypálené vraky,domy byly zchátralý a všude odpadky na ulicích. Ve škole jsem byl jenom jeden z dvou bílých chlapců tak jse

27.1.2023 v 11:30 | Karma: 16,18 | Přečteno: 415x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

  • Počet článků 18
  • Celková karma 11,24
  • Průměrná čtenost 427x
CechoAmerican zijici v USA 36 let. Prijel jsem do Statu s Matkou v roce 1979 kdyz mi bylo 15 Zil jsem 11 let v New Yorku

Seznam rubrik